„A növekedés gátja a szervezet – képtelenek vagyunk tovább bővülni.”
Néhány konkrét eset a mindennapokból:
Javaslat
A felső vezetés elmerül/elvész a [kollégák] feladataiban
Egy 25 főt foglalkoztató, exportra termelő, kelet-magyarországi bútorgyártó cég ügyvezető tulajdonosa a példamutató vezetésben hisz. Éppen ezért napi rendszerességgel végzi a bútortervezői, iroda- és tisztítószer-rendelő, fűtésrendszer-javító, festő- és felújítási munkákat, ahogy a megbetegedett kollégák helyettesítését, az új munkaerő felvételét, a banki utalásokat, az alapanyag-rendelést, sőt még a raktár rendbe rakását sem engedi át másnak.
Véleménye szerint a 25 fő közt nincs olyan kolléga, akire rá merné bízni a csapatot, az ügyvezetői asszisztens kolléganő [akivel 5 éve dolgozik együtt] pedig nem tud üzleti fejjel gondolkodni. Viszont „nagyon szépen takarít, jó az adminisztrációban, és jó vele beszélgetni”.
Az ügyvezető évek óta halogatja a stratégiai és szervezeti jelentőségű, fontos, de nem sürgős feladatokat: ilyen például az alternatív beszállítók keresése, a vezető-utánpótlás, a junior/senior kollégák eltérő javadalmazása, a fiatalok integrálása/mentorálása, a termékfejlesztés vagy éppen az új vevők felkutatása.
1
Javaslat:
Diagnosztikai eszközeink, javaslataink és programjaink segítenek a feladatok hatékonyabb kiosztásában.
Az elvárásrendszer átláthatatlan és szelektív
Egy budapesti, szolgáltatásértékesítéssel foglalkozó 20 fős vállalkozás minden egyes belső és alvállalkozó értékesítőjével egyedi megállapodások, feltételek és javadalmazási eljárás alapján dolgozik – sok esetben megbízásról megbízásra is változóan. Az évek múltával azonban az egyedi „alkucsomagokba” egymásnak ellentmondó elemek is bekerültek. A vállalkozás ügyvezetője azon túl, hogy folyton konfrontálódik a megállapodásdzsungel következetlenségei miatt, mára képtelenné vált bármilyen egységes változtatást végigvinni anélkül, hogy valamely csapattag motivációját ne rombolná vele.
2
Javaslat:
Folyamatos Teljesítmény Menedzsment rendszerünk egyszerre személyre szabott, következetes és transzparens.
Az értékesítés, ügyfélkiszolgálás rugalmatlan rutinokra épül
Egy országos érdekeltségű, terménykereskedelemmel foglalkozó vállalat 12 fős, nagyrészt seniorokból álló területiképviselő-csapata egyes régiókban harmadik éve nem tud új piacokat szerezni. Feladatuk a kapcsolattartás a gazdákkal és a terményfelvásárlás folyamatának előkészítése. A megváltozott piaci környezetben a cég évtizedes, stabil piaci pozícióit gyengíti, hogy a területi képviselők idejük 90%-ában a meglévő ügyfeleiket látogatják, amit a javadalmazási rendszerük is csak erősít.
3
Javaslat:
Vállalatra szabható, iparági profiljaink pontosan azonosítják az ügyfélmegőrző [farmer] és az ügyfélszerző [hunter] értékesítőket, amire sikeres értékesítési stratégia építhető.
Konkrét javaslatok, megtérülő változtatások.